Koolitusel “Keskendumine kodukontoris”

Käisin Kose valla kulul virtuaalsel koolitusel, kus mälutreener ja suhtlemiskoolitaja Tauri Tallermaa rääkis keskendumisest kodukontoris. Olin kuulnud Taurit raadios väga köitvalt kõnelemas mälust ja aju toimimisest ning et jagan hetkel kodukontorit kahe algkooliealise marakratiga, siis lootsin saada koolituselt nutikaid nippe, kuidas oma kodust töövõimet tõsta või vähemalt energiat säästa. Otseselt kodukontoriga koolitusel paraku peaaegu ei tegeletudki, aga et märkasin varsti peale naasmist end õpetades kasutamas koolitusel kuuldut, siis järelikult läks ikkagi täie ette.
Tauri Tallermaa mõjus alekseiturovskiliku kõnelejana, kellele pole probleem köita kuulajaid kaheks tunniks ilma, et ta ilmtingimata lubatud teemani peaks üldse jõudmagi. Jäi mulje, et sõltumata koolituse teema täpsest sõnastusest räägib ta ikka sama juttu asjadest, mida hästi tunneb – mälu, keskendumine, õppimine ja aju toimimise reeglipärad. Huvitav oli pidevalt, aga peale koolitust omale väga kaleidoskoopiliselt esitatud faktidest kokkuvõtte tegemine osutus parajaks pähkliks.
Kuuldu kattus minu teadmistega pedagoogikast, esitatud olid tuttavad faktid aga väga põneva nurga alt, mis kohati mõjus isegi kergendusena. Koolitatavate loomuliku süümetunde vähendamine oli ka ilmselgelt lektori teadlik võte, millega tänulikke kuulajaid hoida. On ju hea kuulata, et suutmatus mitmeid tunde säilitada 100% keskendumist pole patt, vaid see lihtsalt polegi meie ajule jõukohane. Ajus toimub meie keha kõige energiamahukam tegevus ja seetõttu pole seal ei võimalik ega ka otstarbekas pidevalt sajaga panna. Keskendununa omandatud info töötlemine omakorda toimub nimelt puhkehetkedel, mistõttu on õppimiseks võrdselt oluline ka see osa päevast, mil tegutseme rohkem või vähem automaatselt. 24 tunnist suudabki inimene 100% keskenduda vaid 1,5-3h.
Meie õpilaste vastuoluline ja alateadlik soov kiiresti mängida eelkõige lõike, mis tegelikult nõuaks just rohkem aega ja tähelepanu, tuleb samuti aju soovist energiat säästa pingutust nõudvaid hetki võimaliult automaatselt selja taha jättes. Oma tegevuse analüüs ja õpingute juhtimine on nn külma tähelepanu osa ja sellisena energiamahukas tegevus, mida tulebki õppida ja treenida. – mulle väga meeldinud mõte, millelt lektor liikus sujuvalt Jaan Aru väidetule, et kui harjutame õpilasi pidevalt õppima põnevuse ja vaimse erutatuse olekus (kuum tähelepanu), siis ei harjugi nad treenima oma külma tähelepanu, ehk õppimise nimel teadlikult pingutama. Sellistel õpilastel on tulevikus hetkedel, kui keegi neile õpitavast enam meeleolukaid ja kergelt omandatavaid konserve ei paku, väga keeruline hakkama saada.
Et säilitada tähelepanu olgu kodu- või avatud kontoris või ka mis iganes muus olukorras, tuleb:

  • olla valmis, mis mh tähendab motivatsiooni „pean” pealt „tahan” vastuse peale konverteerimist. On ju „pean” alati mingil kombel seotud „sest tahan” tõdemusega. Need seosed tuleb enne alustamist hästi läbi mõelda ja vajadusel lausa kirjagi panna;
  • olla kohal, ehk olla teadlik, mh näiteks oma arengust. Kodukontoris aitab häirijaid välistada samuti endale nende rahulik teadvustamine. Tuleb võimalikult täpselt sõnastada, kuidas see või teine segaja mind häirib ja tihti sõnastamisest piisabki lahenduse leidmiseks;
  • tegeleda ühe asjaga korraga, rööprähklemise kasutusest oli lektoril pakkuda väga hea praktiline demonstratsioon. Siingi algab kõik muidugi teadvustamisest, et püütakse korraga tegeleda mitme asjaga ning seetõttu kulub ajul pidevalt aega ja energijat tähelepanu pidevale ümberlülitamisele;
  • kasutada tehnikaid, ehk peamiselt sõnastada ja kirjutada ka üles. Planeeri ja prioritiseeri, lihtsusta oma tegevuskava;
  • tee pause – nõuanne, mis kordus ka üleeile Tallinna huvikoolidele korraldatud koolituste tsükli 6. päeva täitnud väga põneval psühholoogia alasel koolitusel (lektor Kaia Lainola), millest loodetavasti kirjutan edaspidi.

On omajagu hämmastav, kui palju aega jääb huvitavate koolituste tarvis, kui ühest töökohast teise sõites rooli taga istumisele ei kulu enam 10 ja rohkem tundi nädalas.
Minu koolitusel „Keskendumine kodukontoris” osalemise eest tasus Kose vald.

Tarmo Velmet
fagotiõpetaja